Cuba, reis met me mee via verhalen en foto's

Deel 1, 1e reis naar Cuba!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens mijn reizen. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Laughing

Groetjes,

Merle

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CUBA EN MI CORAZÓN!

Ja, Cuba zit in mijn hart. Ik ben 3 keer in 1 jaar afgereisd op uitnodiging van cubaanse vrienden. Ik spreek al spaans sinds mijn 20ste ( 7 jr in Spanje gewoond en ik ben nu 47), dat is wel een pré als je met mensen in contact wilt komen en blijven.

Sealed
Er zijn zoveel meningen over Cuba en het regime. Ik ken communisten en niet-communisten. Ze praten erecht welover. Als ik in Nederland ben en over de politiek daar in Cubapraat, krijg ik altijd negatieve reacties terug. Mensen weten niet beter hier, horen niet anders. Amerikaanse invloed, alsof het in Amerika allemaal in orde is? Het zijn vaakde cubanendie vaker buiten Cuba zijn geweest en aan onze 'weelde' van materialisme hebben geroken die een beetje ontevreden worden met wat ze in Cuba hebben, of beter, niet hebben. Maar diezelfde mensen hebben geen idee ervan dat ook hier ontevreden mensen zijn, veel zelfs! Rennen, racen, geen tijd voor de familie, merkkleding, grotere auto dan de buren...... Dat horen ze niet omdat ze geen Nederlands verstaan!

Maar ik wil het over Cuba hebben, over de mensen, over het land. Vorig jaar september ging ik voor het eerst. Vliegtuig naar Varadero. Meteen vriendelijke douane-ambtenaren ( let wel, dit is míjn bloq, lezers kunnen het misschien anders ervaren hebben). En dan de warmte van Cuba toen ik door de schuifdeuren naar buiten liep...liefde op het eerste gezicht, zo voelde het! Een rit in een toen al klaarstaande bus mét salsamuziek naar Habana. Halverwege kreeg de chauffeur dorst en 'moest even'...kwartier op hem gewacht. Maar ik vond niets raar, ik moest erom lachen; haast? Wie??

Een week in een casa particular gelogeerd in Habana Vieja ( oud-Havana). Dat is een particulier huis waarin 1 van de slaapkamers verhuurd wordt aan toeristen, eventueel inclusief ontbijt en avondeten. Leuker dan in een hotel en er zijn er veel van! ( let op de vergunning op de voordeur)

Laughing
Op elke hoek en in elke kroeg klonk de live-salsamuziek. De bekende toeristische trekpleisters natuurlijk bezocht; het Capitolio, de kunstmarkt, op de Malecon gelopen ( de boulevard) waar overdag de vissers staan en 's avonds jonge en oude jeugd op het muurtje zit, muziek maakt, zingt, rum drinkt en Manis ( gebrande pinda's) uit een wit puntzakje eet. De prachtige auto's en de prachtige gebouwen, een intens gelukkig gevoel terwijl ik langs een stinkende overvolle container liep. Contrast, maar dát is Cuba! Vriendelijke mensen. Ik had verhalen gehoord over uitnemers die doen alsof het je vrienden zijn; maar is dat hier bij ons niet zo dan? Als er iemand in een kroeg hier met een honderdje zwaait en af en toe een rondje geeft, moet je eens kijken hoeveel 'vrienden' hij ( alleen) die avond erbij heeft! Gewoon doen, niet de rijke toerist uithangen. Dán krijg je contact met het volk! In overvolle bussen gestaan..alhoewel staan, als het even kan staan de mannen op voor de dames! Je wordt van het afstapje afgeholpen door een helpende hand....

De 2e week met de Aguazul, de luxere reisbus, naar Santiago de Cuba. Daar bij de ouders van een vriend ( die ik al kende uit Nederland) mogen logeren. Naar opa en oma in de bergen die sinds een jaar electriciteit hadden. Staan me swingend op te wachten, 87 en 90 jaar, nooit met een Yuma( zo worden buitenlanders genoemd, maar niet als 'scheldwoord', gewoon als verzamelnaam hoor!)houten hutjes tegen elkaar, maar een rijkdom aan geluk straalt van de mensen af! En wél kunnen lezen en schrijven he? Wéér een positief punt van het cubaanse systeem!

Nicht woont ernaast in een hutje met man en 2 kinderen. Die wachten op de schoolleeftijd, spelend in de natuur in allesbehalve merkkleding; wat ís dat?

Tja, als je een bergbron naast de deur hebt met het helderste water, koffieboom, fruitbomen, kruiden om je huis hebt staan en het kleine groepje geiten en varkentjes de eerste jaren gezond opgroeien in de natuur en dan een eervolle dood sterven om de mens te voeden, geen haast, geen stress hebt, dan kan je gelukkig zijn. Met niets zouden wij zeggen, maar zij hébben alle ingrediënten om gelukkig te zijn! Kom ik met mijn materialistische cadeautjes aan. De parfum heb ik daar maar niet gegeven, wat heb je daaraan tussen de bomen? Mijn sjaals en slippers waren erg welkom. Die van hun waren 'net' versleten, tot op de draad ongeveer. Helemaal vól van emotie en alle indrukken ging ik terug naar Nederland. Cuba zat en zit in mijn hart.

Reacties

Reacties

Michelle

Leuk verhaal; alsof ik meereis! Super.

Dido

Hi, ik ben zo met u eens. Cuba is mooi en de mensen weten niet beter. Pff ze missen niks ze hebben alles al!

Ik wil ook!! vorig jaar was mijn eerste keer. Super ervaring! Dit jaar weer!!!

Im Lovin it!

jane

ik weet wat je bedoelt ... ik kom er met regelmaat sinds 1993. Er is een hoop veranderd, niet alles te goede maar de communcatie is een stuk verbeterd, in het verleden kon dat alleen per brief, die er soms maanden over deed en nu sinds een paar jaar per email en sinds kort met skype. In een woord geweldig.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!